経産省「新時代のインバウンド拡大アクションプラン」の内容を簡単にまとめてみました。

政治・社会

観光立国推進閣僚会議の第20回会合が開催され、「新時代のインバウンド拡大アクションプラン」が決定されました。これまでの「外国人観光客を呼び込む」という観点から更に視野を広げて、「インバウンド需要をより大きく効果的に根付かせる」方策がまとめられました。

具体的な方針は24ページの資料に掲載されているのですが、とにかく文字ばかりで分かりにくい。ということで、簡単に枠組みだけをピックアップしてまとめてみました。その中で興味のある取り組みがありましたら、ご自身で資料を読んでみてはいかがでしょうか。

今回のアクションプランは次の3つの分野に分けられています。

  1. ビジネス分野(40施策)
  2. 教育・研究分野(13施策)
  3. 文化芸術・スポーツ・自然分野(25施策)

各分野に取り組みと目標が設定されています。

 ビジネス分野

取り組み

  • 投資拡大の機会を捉えたビジネス交流の促進
  • 国際金融センターの我が国における拠点化
  • 外国人に対する粒子線治療等の医療の提供
  • ビジネスマッチング等を通じた海外企業関係者等との交流拡大
  • 国際会議、国際見本市等の積極的な開催・誘致
  • 産業資源の活用による新たなビジネス交流需要の獲得
  • 人的交流の促進

目標

  • ビジネス目的での訪日外国人旅行消費額を2割増加
  • 国際会議の開催件数をアジアNo.1の開催国として不動の地位,世界5位以内
  • 展示会・見本市への外国人参加者数を2割増加
 教育・研究分野

取り組み

  • グローバル・スタートアップ・キャンパス構想の推進
  • 世界トップレベルの研究人材の交流促進
  • 留学生等の積極的な受入れ
  • 国際学会の積極的な開催・誘致

目標

  • 海外からの研究者の受入れ数を2割増加
  • 科学技術・自然・医療・社会分野等に係る国際会議への外国人参加者数を2割増加
文化芸術・スポーツ・自然分野

取り組み

  • 海外向けコンテンツビジネスの育成・発展
  • スポーツコンテンツビジネスの国際展開・スポーツツーリズムの推進
  • ナイトタイム等におけるコンテンツの充実
  • 国際会議・国際見本市等の積極的 な開催・誘致
  • 少数限定の宿泊体験・体験型コンテンツの提供

目標

  • 世界のアート市場における日本の売上額シェアを7位に引き上げ
  • スポーツ目的の訪日外国人旅行者数を2割増加

もっと詳しく知りたい方は経産省の公式サイトをご覧ください。

The following is a brief summary of the Ministry of Economy, Trade and Industry’s “Action Plan for Inbound Expansion in the New Era”.

The 20th meeting of the Ministerial Conference for the Promotion of Tourism was held and the “Action Plan for Expanding Inbound Demand in the New Era” was decided upon. The plan was formulated to broaden the perspective of “attracting foreign tourists” to include measures for “establishing inbound demand in a larger and more effective way.

This year’s Action Plan is divided into the following three areas

  1. Business (40 measures)
  2. Education and research (13 measures)
  3. Culture, Arts, Sports, and Nature (25 measures)

Initiatives and targets are set for each area.

Business

Initiative

  • Promoting business exchanges to seize opportunities for increased investment
  • Making Japan a hub of international financial centers
  • Provide medical treatment such as particle beam therapy to foreigners
  • Expanding exchanges with foreign companies through business matching, etc.
  • Actively hold and attract international conferences and trade fairs
  • Capture new demand for business exchange through the utilization of industrial resources
  • Promotion of human exchange

Goals

  • Increased the amount of foreign visitors to Japan for business purposes by 20
  • Hold steadfast position as Asia’s No. 1 host country for international conferences, ranking among the top 5 in the world
  • Increase the number of foreign participants in exhibitions and trade fairs by 20
Education and research

Initiative

  • Promotion of the Global Start-Up Campus Initiative
  • Promote exchange of world-class research personnel
  • Actively accept international students, etc.
  • Actively hold and attract international academic conferences

Goals

  • 20% increase in the number of researchers accepted from abroad
  • 20% increase in the number of foreign participants in international conferences related to science and technology, nature, medicine, society, etc.
Culture, Arts, Sports, and Nature

Initiative

  • Foster and develop content business for overseas markets
  • International development of sports content business and promotion of sports tourism
  • Enhancement of contents in night time, etc.
  • Actively hold and attract international conferences and trade fairs, etc.
  • Provide limited lodging experience and experience-based content

Goals

  • Japan’s share of sales in the global art market increased to 7th place
  • 20% increase in the number of foreign visitors to Japan for sports

To learn more, please visit the official METI website.

 

伊藤泰行

京都市在住。 日本ソムリエ協会認定SAKE DIPLOMA(2018年度合格/No.2153)、SAKE検定認定講師。(社)日本ソムリエ協会正会員(No.29546)。大学卒業後は(株)マイナビに入社し約10年間、顧客企業の新卒・中途採用領域における採用ブランディング、クリエイティブディレクションを経験しました。いつまでもお酒が楽しめるように、毎年1回のフルマラソン完走を目標として健康な体づくりに励んでいます。

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